onsdag 21 januari 2009

Fila jäms med fibrerna

Jag har varit med fyrorna på träslöjden. Det var deras andra lektion för det här läsåret, och det höll på att såga ut och putsa till söta tulpaner. Det som är så suveränt med vår slöjd är det genomtänkta upplägget av alla lektioner, organisation och rutiner. Eleverna får träna på att följa en instruktion, att utvärdera och självklart de olika momenten inom hantverket. När man kommer in i slöjden känns det som värsta tomteverkstaden, full av flit och glädje. Jag fick prova på att fila och lära mig hur man filar, det blir tungt och svårare om man filar mot riktningen på fibrerna. Det bästa är att dra nytta formerna i trät, inte trycka för hårt och prova sig fram. Jag tror att det påminner om hur det är i verkliga livet också. Vi pratar mycket om våra regler på skolan, och även här är det bästa vägen fram är att jämka ihop allas vilja, det är så mycket smidigare och fler blir nöjda.

Konstaterar också att det är ett stort intresse för våra gålotter. Hela dagarna kommer barn med funderingar och det ska bli spännande att se hur det blir på måndag vid första dragningen.

Hej igen
Karin

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Karin!
Det är roligt att läsa dina inlägg!
Det är som att det öppnas en ny värld fast den finns på min egen skola. Jag tycker att det är oerhört viktigt att du är ute i verksamheten som du gör nu. Hoppas att du kan prioritera det i fortsättningen också. Jag hade en blogg ett slag men la ner den. Det var så konstigt att inte få några kommentarer. Det känns som att prata rätt ut i luften. så nu får du respons.