onsdag 14 januari 2009

Vi fixar regler och tävlingar

Nu har vi kört igång med en intensiv period av arbete med trivseln på skolan. Steg ett är att se över och revidera våra ordningsregler. Hälften av alla elever kom idag och resten kommer i morgon ha en gemensam lektion med mig och några pedagoger. Vi har haft så bra diskussioner om varför vi har regler, hur vi tänker om påföljd och hur vi kan hjälpas åt att få det att fungera ännu bättre. Det som är så glädjande är att så gott som alla elever säger att de vill följa reglerna. De som är tveksamma vill fortsätta att prata om formuleringar kring enskilda delar. Sen gjorde vi "trafikskyltar" som påminnelser. Det var en härlig kreativitet i medierummet hela dagen och det som var extra roligt var att se hur de äldre eleverna hjälpte de yngre.

På lunchen var jag inbjuden till fyrorna för att bli intervjuad. Jag trodde att det handlade om att berätta om rektorsjobbet. En säker kameraman och en duktig reporter tog emot mig och så drog de igång. Jo, det var det här med stegräknaren, hur många steg har jag gått, när avslutas tävlingen och blir det något pris. Oj, jag som inte alls visste att det var en tävling. Vilka tjejer och vilket härligt initiativ. Idag blev mitt eget resultat inget vidare, 6555 steg.

Får försöka vara flitigare i morgon
Karin

Inga kommentarer: