tisdag 9 december 2008

Många är så hjälpsamma

Det händer ofta att jag behöver hjälp med att få något fixat på skolan. Fråga hur någon tänker, göra utställningar, rita, skriva eller fotografera något. Alltid när jag ber om hjälp ställer alla härliga elever upp. Samtidigt är det här gyllene tillfällen till en stunds samtal och utbyte av tankar. Idag var jag runt och samlade in de sista uppgifterna till vårt stora projekt med sandvaserna - som är en del av vårt Jordår. Direkt jag kommer in i ett klassrum eller på en fritidsavdelning, möts jag av nyfikenhet och får svara på frågor - om vad jag vill, hur det är att vara rektor och om min lilla dator. Idag hade jag också extra hjälp av en kille i sexan och tillsammans hittade vi rätt på de flesta elever vi letade efter. Det är så många som har koll, vem som har gått hem, vem som var sjuk och vem som är syskon med vem. Det här med att det finns så mycket vilja att hjälpa till är något vi uppmärksammar allt för sällan och för lite.

Att hjälpa till med att vara rädd om vår miljö och vår hälsa är dock något vi har tagit ett nytt och spännande grepp om. Det var matrådet (som består av elever, personal och föräldrar) som kom med förslaget och idén om att ha en tävling. De hade uppmärksammat att vi slängde allt för mycket av skolans mat. Uppgiften nu är att efter att varje grupp har ätit väger de sin "gröna" påse, och de som slänger minst mängd mat kommer att få en egen fikafest.

Tack alla skolhjälpare
Karin

Inga kommentarer: