tisdag 2 december 2008

Skattkarta

Min pappa har lärt mig hejans mycket, bland annat att förstå kartor. Jag tycker att det är spännande med alla sorters kartor, och när jag kommer till en ny plats skaffar jag direkt en karta som hjälper mig att få överblick. I går träffade jag en kille i tvåan som satt och rita så fina spöken, och i handen hade spökena kartor. Vi började prata och jag fick veta att det här var skattkartor. Han berättade om hur de fick skattkartor när de skulle leta efter sina påskägg hemma hos honom, och en gång på sexårs hade de fått en riktig skattkarta. Jag funderade direkt på vad det krävs för att något ska kunna betraktas som en skatt - om det måste vara något dyrbart eller ätbart. Men nej då det räcker med en fin penna - som var gömd i taket. Oj, hur ser en karta ut som visar att skatten finns i taket.... Jo, det fick jag också veta. Sen fortsatte vårt härliga samtal om skatter och kartor.

Jag hade också elevråd i går, och vi konstaterade att det var en månad sen sist, och det var då jag började blogga. Nu tänker jag att elevrådet på Helenelundsskolan är en riktig skatt. Här finns en fantastiskt fin energi och glädje, stora som hjälper små och ett mod att prata inför andra. Här växer kunskapen på lika villkor och det finns en stolthet att vilja berätta och dela med sig. Nu gäller det för mig att göra en bra karta så att alla få ta del av skatten -

Vad tycker du glittrar mest - vad är det som gör tiden i skolan värdefull?

Undrar
Karin

Inga kommentarer: