torsdag 6 november 2008

En schysst lirare

Dagens rubrik är en del av trycket på en röd tröja som en flicka hade på sig på basketmatchen. Jag har börjat med mina verksamhetsbesök och det var kul att vara med på femmornas idrottslektion, och det var där jag fick syn på den röda tröjan. Idrotten på vår skola är enormt välstrukturerad och genomtänkt. Det märks på eleverna som både är duktiga med bollen och på att ge varandra positiva kommentarer - snygg passning - bra jobbat - vackert mål. De är ett gäng med schyssta lirare.

Ibland tenderar vi att lägga mest fokus på det som inte händer och när någon gör fel. Idag har jag haft span efter det schyssta och det finns massor. Sexorna hade ett snabbt grupparbete kring Hälsa. De fick olika frågeställningar och redovisade med stor klokhet och mod. De var artiga och bad om hjälp på ett respektfullt sätt, och jag hörde flera som också sa tack, även när de bara fick ett papper till, schysst helt enkelt.

Om jag ska välja en av dagens hjältar så är det pojken i ettan som kom in och lånade en ask med plastpengar av läraren, och när han fick den sa: "Jag kommer tillbaka med den sen". Här är en som man kan lita på - en schysst lirare.

Glad och stolt rektor
Karin

Inga kommentarer: