tisdag 4 november 2008

Goda exempel

Idag har jag varit på temadag med Utbildningsnämnden. Dagens tema var pedagogiskt förhållningssätt och det var flera presentationer från olika skolformer. Genomgående konstaterar jag att det finns några bra saker som är framgångsrikt, oavsett vilken ålder eleven har.

Först var det en förskollärare från Hästhoven som berättade om sitt byggprojekt med 3-5 åringar. Hon börjar med att presentera två dockor och säger till barnen att de behöver någonstans att bo. Så fortskrider arbetet med att barnen tillsammans gör en ritning på ett hus, går ut och tittar och fotograferar och så småningom gör ett rejält hus, med möbler och inredning. Det pedagogerna strävar efter är att barnen själva väljer grupp efter vad de själva har lust att göra den här dagen. Allt arbete utgår sedan från barnens tankar och funderingar, samtidigt som språkträning självklart pågår. Summeringen är att fröken går in och tipsar och trollar - pedagogens uppgift är att se till att barnens idéer blir bra.

Från grundskolan fick vi en presentation från Soldalaskolan som är byggd utifrån Södertäljes skolmodell. Läraren beskrev hur de sedan tre år arbetar i arbetslag, där tre lärare samtidigt undervisar en årskurs som vistas i utrymmen utan väggar med andra grupper. Hon är glad över att få förmånen att arbeta så här och ser en mängd vinster. Tidigare var arbetslaget något för de vuxna och då handlade det mest om informationsutbyte. Nu är det istället fokus på de gemensamma eleverna, och det gemensamma ansvaret leder till att alla i större utsträckning pratar om kunskap och lärande.

Gymnasierna var representerade av en mattelärare rån Vendela Hebbe, som berättade om sina tankar och sa att hans uppgift är att "skapa förutsättningar för lärande". Att vara lärare handlar i botten om att vara människa och möta elever med respekt. Ett tydligt ledarskap skapar trygghet och forskning visar att det inte är någon idé att tjata om det som är fel. Bästa sättet att ändra negativt beteende är att förstärka det positiva. Han avslutade med att ge oss några klurigheter att fundera på - som ett exempel på att man mår bra av att skratta i slutet av lektionen.

Störst intryck gjorde läraren och eleverna från gymnasiesärskolan. Vi fick ta del av hur det kan vara att gå i skola i smyg, att inte våga berätta att man läser särskolans läroplan. Hur ungdomarna upplever att deras klass inte skulle synas när de var små. Namnet på skolan är Foucault, och han forskade på vad som är normalt och vad som är avvikande under olika tidsperioder - svaret handlar om att det är kulturen och vi människor som gör indelningarna.

Det här var en bra och tänkvärd dag - alltid roligt att få del av hur andra jobbar - det blir så tydligt att det handlar om förhållningssätt, om realtioner och om lust

Nu ska jag smälta det här - tills vi hörs igen
Karin

Inga kommentarer: