fredag 14 november 2008

Förväntningar

Vi har de senaste två åren arbetat för att få till en förändring som skulle göra Helenelundsskolan till en F-9 skola. Förhoppningen var att kunna köra igång hösten 2009 med sjuor. Nu har nämnden inte kommit med de besked som vi behöver för att starta och därför har vi bestämt att avvakta. Frågan har diskuterats i styrelsen, personalen är informerade och idag gick det hem ett brev från mig till alla elever och föräldrar. I samma brev berättar jag om kommunens nya värdegrund som säger att vi ska ha medborgaren (eleven) först, respekt för individen och ge mer än förväntat.

Förväntningar är något som vi tänker för lite på tror jag. Mycket skulle vara vunnet om vi oftare diskuterar förväntningar. Jag har ett exempel från fyrorna i dag där jag fick vara med på en No-laboration, inom NTA-projektets jordlåda. Läraren gick igenom hur experimentet skulle gå till. Han ritade på tavlan att alla skulle ha tre provrör, med hjälp av en tratt hälla i lite sand, lera och humus. Eleverna skulle sen hälla på vatten, sätta på en kork och skaka. En av pojkarna i klassen frågade: Är det här roligt, och läraren svara att det kommer att bli ganska kul. Hela klassen satte fart med att experimentera och diskutera. På sina labb-rapporter skrev de sina hypoteser och efteråt frågade jag samma pojke hur han tyckte det gått. Han svarade att det varit superroligt, att han lärt sig mycket och att han tror att på måndag kommer provrören att visa att det ser ut som vanligt igen.

Ytterligare en spännande dag i skolans värld, där varje dag är full av förväntningar även om det inte blir några sjuor nästa läsår. Nu tar jag själv en veckas ledigt och åker till Kanarieöarna, gissa vad jag har för förväntningar?

Soliga hälsningar
Karin

2 kommentarer:

Ulrika Jonson sa...

Visst har vi alla förväntningar...jag har förväntningar inför mötet med eleverna på Helenelund imorgon. Det ska bli riktigt, härligt kul att träffa alla underbara, spontana pärlor till ungar! / Ulrika J

Anonym sa...

Tänk vilken lycka att en liten fågel viskade i mitt öra att du hade startat en blogg...
Nu kan jag ju ta del av vad som händer hos er - lite inskolning helt enkelt;). Tänker ofta på er.
Härligt positiv blogg. Förstår att solen inte alltid lyser ens på er på Helenelund...men få dagar är helt igenom grå. Och man väljer ju vilken del man vill fokusera på -blir glad av att läsa här!/ LA